Strona główna Biura Projektowego - Furmanek AleksanderRealizacje Biura Projektowego - Furmanek Aleksander
Artis sola domina necessitas

blog architektoniczny

Darty i Flirty na torach


Elektryczny zespół trakcyjny Dart produkcji bydgoskiej firmy PESA na Dworcu Centralnym
w Warszawie- widok przedniego członu pociągu. Pociągi co prawda dopuszczono do ruchu, ale
niestety bez pokrywy przykrywającej sprzęg, z którym były jeszcze ładniejsze (foto: AF, 2016)

W ramach zmian na stronie postanowiłem dodać nową kategorię, którą nazwałem po prostu Kilka zdjęć. Będzie tam miejsce na wpisy zawierające przede wszystkim fotografie dotyczące wybranego tematu, a słowo pisane w postaci mojego skromnego komentarza będzie co najwyżej dodatkiem, a może czasem wcale go nie będzie. Zresztą już dwa tego typu posty miały miejsce (Zdjęcia z Jordanek i Wieże lęgowe dla jerzyków w Toruniu), a teraz zostały one przypisane do tej nowej kategorii. Niepierwszy to już wpis mało związany z formalną tematyką bloga. Przyjąłem jednak, że nie będę pisał tu wyłącznie o architekturze, lecz też o innych sprawach, które chciałbym poruszyć. Tym razem będzie to zauważenie dobrych zmian w ostatnich latach na polskich torach, takich jak choćby pojawienie się nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).


Wyprodukowany w Siedlcach elektryczny zespół trakcyjny Flirt3 firmy Stadler Polska zbliża się pomału do stacji
Toruń Główny. W tle zdekapitalizowany i nieużytkowany od lat budynek przy ulicy Rudackiej (foto: AF, 2016)

Elektryczny zespół trakcyjny Elf jest, podobnie jak Dart, także produkcji bydgoskiej Pesy.
Na zdjęciu widać jak mknie przez Toruń w stronę Włocławka (foto: AF, 2016)

To oczywiście nie wszystkie typy wyprodukowanych w Polsce elektrycznych zespołów trakcyjnych. Bardzo ciekawie prezentują się przede wszystkim takie polskie wytwory myśli technicznej, jak produkowany w nowosądeckiej firmie Newag Impuls, a także starsza trochę od niego Bydgostia (EZT'y oznaczone symbolem ED74 nazywane są też czasem jako "Edyty") z Pesy. Walory estetyczne obu, podobnie jak wcześniej wspomnianych modeli Dart, Flirt3 i Elf, uważam za wysokie.

Pendolino na dworcu Kraków Główny. Widać producent, czyli francuska firma Alstom, potrafił poradzić
sobie z automatycznym zamykaniem pokrywy sprzęgu i opływowe nosy pozostawiono (foto: AF, 2015)

Po gruntownej przebudowie zabytkowego głównego dworca kolejowego w Toruniu znalazło się eksponowane
miejsce, na placyku przed wejściem do tunelu, dla odrestaurowanego zabytkowego parowozu (foto: AF, 2016)

Dwa ostatnie zdjęcia nawiązują trochę do tematyki następnego wpisu na blogu, w którym znajdzie się kilka zdjęć dworców kolejowych po większych lub mniejszych zmianach. Ale to już w następnym odcinku Kilku zdjęć.


[2016.04.30; Kilka zdjęć; AF]










 Ostatnie artykuły/wpisy
    #42  Publikacje naukowe ...
    #41  Dworce kolejowe
    #40  Darty i Flirty na torach
    #39  Zmiany zmiany zmiany
    #38  Wieże lęgowe dla ...

 Komentarze
#35  Kary umowne za opoznienie projektu:  bardzo zle
 - 35
#33  Nieparzysta liczba stopni w biegu:  dobrze
 - 33
#34  Wielka reklama wiszaca na elewacji:  zle
 - 34
#31  Komentarze na blogu juz mozliwe
 - 31

 Archiwum
        Sierpień 2019
        Marzec 2017
        Kwiecień 2016
        Styczeń 2016
        i inne


 Kategorie




Wszelkie prawa zastrzeżone © Biuro Projektowe - Furmanek Aleksander   Design AF